Testování jako lineární proces

Testování a hodnocení studenů ve vysokoškolském prostředí zpravidla začíná jako lineární proces, který řeší aktuální potřebu zpětné vazby o průběhu výuky, či potřebu ohodnocení práce studentů a jejich klasifikace. Kroky lineárního procesu jsou intuitivně zřejmé:

  • Tvorba testových úloh
  • Sestavení testu
  • Administrace testu
  • Vyhodnocení

Tento přístup, i když funkční, má své limity a nedostatky.

Diagram lineárního testování: Tvorba testových úloh->Sestavení testu->Administrace testu->Vyhodnocení
Obr. 1. Lineární pohled na proces testování

Lineární pojetí testování může zahrnovat všechny jednotlivé kroky – od tvorby testu po jeho vyhodnocení, ale bez zpětné vazby a revize. Tím zůstávají nevyužity možnosti zlepšování testových úloh na základě analýzy testu. Reliabilita a validita takových testů je pak spíš dílem náhody a autorova štěstí.