Úvod

Hodnocení výsledků výuky představuje důležitou součást vysokoškolského vzdělávání, jejímž cílem je objektivně a spravedlivě hodnotit dosažené znalosti a dovednosti studentůposkytnout pedagogům zpětnou vazbu o efektivnosti výuky.

Tradiční a intuitivní přístup k testování zpravidla vychází z lineárního modelu, kde jednotlivé kroky tvoří řetězec úkonů, bez ambice systematicky promítat nová zjištění do úprav položek a testu. Lineární postup, ač funkční, má své limity.

Cílem tohoto textu je nabídnout pohled na testování jako na cyklický proces, který zahrnuje opakované fáze plánování, tvorby, pilotování, administrace, analýzy a revize testů. Tento cyklický proces umožňuje systematické zlepšování testových úloh a celkového hodnocení, což vede k vyšší reliabilitě a validitě testů. Přijetí modelu cyklického testování přináší kvalitativní změnu, která zajišťuje efektivnější a přesnější měření úrovně osvojení výukových cílů, a tím i lepší zpětnou vazbu pro studenty a pedagogy.